JLTA第59回研究例会のご案内 (6月15日)/ Invitation to the 59th JLTA Research Meeting (June 15)

JLTA第59回研究例会

【開催日時】:2025年6月15日(日)13:00-14:00
【開催方法】:Zoomを使用したオンライン開催(英語での実施)
【参加費】:無料
【定 員】:100名(定員となり次第,受付終了とさせていただきます)
【申 込】:参加を希望される方は2025年6月8日(日)までに下記の申し込みフォームにてお申し込みください。開催日の数日前にはZoomリンク等をメールにてお知らせいたします。
申し込みフォーム:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScCkdd4lZBuKtuxulZOwc8upaU9RQXEaRYTl6VMqpLshrRLPw/viewform?usp=sharing
【テーマ】
学術場面のリスニングテストの真正性を高めるオープンリソースFluency Corpus of Academic English Lectures
【概 要】
真正性は、言語評価(Bachman, 1991; Hasrol et al., 2022; Ockey and Wagner, 2018)だけでなく、教育的文脈でも注目度が高い(Day, 2003; Richards, 2006)。真正性の高いテストは、目標場面の言語的特徴や言語処理プロセスを反映し、テストのスコアに影響を与えると考えられる。したがって、真正性は妥当性と密接に関連しており、測定する技能・知識の反映だけでなく、テストの使用、点数の解釈、波及効果などの社会的影響も包含している(Chapelle, 2021; Kane, 2013; Messick, 1989; 1996)。真正性に関する実証研究は、その重要性が広く認識されているにもかかわらず、特に流暢性などテキスト的特徴以外に焦点を当てた研究が不十分である。本講演では、学術的な講義のリスニングテキストを作成・修正するのに有用なオープンリソースであるFluency Corpus of Academic English Lectures (FCAEL)を紹介する。また、流暢性が現行の学術場面のリスニングテストにいかに反映されているか、そしてこれが妥当性にどのような影響をもたらす可能性があるかを議論する。最後に、オープンサイエンスがテスト開発にどのように貢献できるかについて議論する。
【日 程】
12:30-13:00 受付
13:00 -13:05 開会・趣旨説明
13:05 -13:45 講演
講師:西澤倫(麗澤大学 外国語学部)
13:45-13:50 質疑応答
13:55-14:00 閉会
【問合せ先】
JLTA研究会運営委員: 岡秀亮(茨城大学hideaki.oka.cf19@vc.ibaraki.ac.jp)

Japan Language Testing Association (JLTA) 59th Research Meeting

[Date and Time]: Jun 15th, 2025 (Saturday) 13:00-14:00
[Format]: Online via Zoom (Conducted in English)
[Participation Fee]: Free
[Capacity]: 100 participants (Registration will close once the capacity is reached)
[Registration]: Those wishing to participate should apply by Jun 8th, 2025, using an application form below. We will let you know a Zoom account we will be using via email.
Link to the form:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScCkdd4lZBuKtuxulZOwc8upaU9RQXEaRYTl6VMqpLshrRLPw/viewform?usp=sharing
[Theme]: Fluency Corpus of Academic English Lectures: An Open Resource to Increase Authenticity of Academic Listening Tests
Authenticity has been gaining attention not only in language assessment (Bachman, 1991; Hasrol et al., 2022; Ockey & Wagner, 2018) but also in educational contexts (Day, 2003; Richards, 2006). Authentic tests reflect the linguistic features and processing demands of a target context, which might influence test scores. Thus, authenticity is closely related to validity, which encompasses not only the reflection of targeted abilities and knowledge, but also the use, interpretation, washback, and societal impact of the test (Chapelle, 2021; Kane, 2013; Messick, 1989; 1996). Despite its widespread recognition in the field and its importance, empirical studies on authenticity have been insufficient—particularly studies focusing on non-textual features such as temporal fluency. In this talk, I will introduce the Fluency Corpus of Academic English Lectures (FCAEL), an open resource that is useful for creating and revising academic lecture listening texts. I will discuss how fluency features are underrepresented in current high-stakes academic listening tests and what influences this might have on validity. Finally, I will highlight how open science can contribute to test development.
[Schedule]
12:30-13:00 Registration
13:00-13:05 Opening and Purpose Explanation
13:05-13:45 Lecture
Speaker: Dr. NISHIZAWA, Hitoshi (Reitaku University, Faculty of Foreign Studies)
13:45-13:55 Q&A
13:55-14:00 Closing
[Contact Information]
JLTA Research Meeting Executive Committee: Hideaki Oka (Ibaraki University)
Email: hideaki.oka.cf19@vc.ibaraki.ac.jp